
 

 

RGICS BRIEF 
(September 12, 2018) 

 

 

 

 

 

     Regulating Private News Channels In India

  

 

 
 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 
 

 

 

 

 

 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

2 

 

Regulating Private News Channels in India 

S.No.  Content Pg. No.  

I Key Messages 3 

II Introduction  4 

III Existing Mechanism for Private news channels  5 

  News Broadcasting Standards Authority (by NBA)  

  Electronic Media Monitoring Centre  

  Inter- Ministerial Committee  

IV Supreme Court Order Verdict 9 

  Follow-up of the order  

V  Analysis  11 

  Failure of Self-Regulation  

  Programming code, EMMC and State-control  

  Issues with the complaint redressal system  

VI Conclusion  17 

VII References 19 

 Annexure 22 

 

 

 

 

 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

3 

 

I. Key Messages 
 

 India has witnessed proliferation of private news channels in last two decades but this 

expansion has not led to a transparent and coherent content regulatory mechanism. 

 The existing self-regulatory mechanism developed by News Broadcasting Association has 

failed on multiple accounts. It has limited membership and lacks the punitive power to 

take action against non-compliance of its decisions. 

 The state control mechanism is based on archaic set of codes designed when private 

channels were not even allowed to function in India.  

 There is no involvement of stakeholders in the entire regulatory process this along with 

lack of public records about the functioning of the bodies like EMMC and IMC gives 

government power to target news channels. 

 Government has not formalized the complaint redressal mechanism against private news 

channels even after Supreme Court orders.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

4 

 

II. Introduction 

Cobrapost.com, an investigative journalism website, released a string of videos earlier this year 

claiming that senior employees of 42 media outlets were ready to broadcast or publish polarizing 

stories as advertorials as well as part of their editorial for money (Large Media Houses Accused 

of Striking Deals for Paid News to Promote Hindutva Agenda, 2018). The web portal claimed that 

all the organizations it approached were ready to promote “Hindutva” politics and stories critical 

of the opposition political parties (Kaushik, 2018). There were only two exceptions, Dainik 

Sambad and Dainik Bartaman, two Bengali newspapers based out of West Bengal. The 42 

comprised of representatives from regional as well as national Print and Television news 

organizations, online web portals and digital wallet.  

Although, the ethical concerns regarding sting operations by media have been a point of dispute 

amongst practitioners (Sridhar, 2014), the involvement of big market players in the sting has 

reignited the concerns regarding the existing regulating mechanism in media organizations across 

different mediums (Sam, 2018). For television news channels though, the sting operation follows 

a spate of events that have jeopardized the accountability of news channels in the recent times. A 

number of news channels have been criticized for overlooking facts and disseminating one-sided 

communally charged news. These include the coverage of honor killing of a youth in Delhi 

(Punwani, How Zee and ABP News sowed communal poison, 2018), Hadiya Court case 

(Punwani, Reporting Communal Issues – Part II, 2018),Bhima Koregaon issue (Seshu, Sound and 

fury, signifying , 2018) and the bill criminalizing Triple Talaq (Seshu, Times Now, same old 

tricks, 2017).Surprisingly, none of these channels have come under the radar of the bodies and 

agencies responsible for regulating the television news. One of the chief reasons for deterioration 

of quality of news has been attributed to lack of a coherent and transparent news content 

regulation 
(Seeshu, 2018)

. Television news with its audio visual appeal and live coverage commands 

one of the most influential position amongst social and political actors. The proliferation of 

private news channels in the last three decades is a testament of its impact on the public opinion 

and discourse.   

In a separate event in August this year, the managing editor and the anchor of the 9 PM show of 

ABP news, a Hindi broadcast news channel resigned from their respective positions. The anchor 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

5 

 

claimed that their resignations were triggered by government authorities’ pressure on the channel 

(ABP proprietor told me not to name Modi, I&B official said ‘anything can happen’, says PP 

Bajpai, 2018) for being critical of government’s policies. Government issued 40 

warnings/advisory/bans from year 2014 to early 2017 to news channels for violating the 

programming code. This included 23 warnings, 8 advisories and 6 black-outs ranging from 24 

hours to 30 days. The high profile case of NDTV black-out in November 2016 for its coverage of 

Pathankot attack was one of the six cases. The ban was later revoked. 

According to government data, there were 389 private news channels operating in India at the 

start of this year. This rapid increase, unfortunately, has not been reflected in regulatory 

mechanism of these channels. It is important to recognize here that the problem with television 

news require intervention in other aspects of their working as well. The issues like media 

ownership patterns and revenue model, journalist rights, tariff charges impact the working of the 

news channels as well as the content. This issue brief brings before you some of the core issues 

related to media regulation and its impact on news content.  

  

III. Existing Mechanism for Private news channels  

Based on government disclosures as well as parliamentary responses the mechanism for 

regulating content on private channels is as follows.  

 Firstly, every private channel in India needs to comply with the programme and 

advertising code prescribed under the Cable Television Networks (Regulation) Act, 

1995 and Cable Television Networks Rules, 1994.  

 The government has also constituted an Inter-Ministerial committee to take suo moto 

cognizance or to look into specific complaints. The government also quoted the Supreme 

Court order dated 12.01.2017 in the matter of WP(C) No.387 of 2000, wherein it was 

advised by the bench to formalize the complaint redressal mechanism with regard to 

complaints with regards to complaints related to content telecast/aired on TV.  

 The public grievance portal http://pgportal.gov.in was listed out as the channel through 

which complaints regarding private telecast are received. 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

6 

 

 The government has established the Electronic Media Monitoring Centre (EMMC) to 

monitor the content in electronic media. The centre (EMMC) has the mandate to monitor 

the content and report any violation of the programming and Advertising Codes prescribed 

under the Cable Television Networks (Regulation) Act, 1995 and Cable Television 

Networks Rules, 1994. According to the response, EMMC is also mandated to monitor 

channels for particular live events. Till December last year, it was doing content 

acquisition of 798 channels for monitoring.  

 IMC functions in a recommendatory capacity. The final decision regarding penalties 

and its quantum is taken by the Ministry on the basis of the IMC recommendations
1
 

 The government has also listed out self-regulation mechanism put in place by News 

Broadcasting Association (NBA) – a representative of news and current affairs channels. 

NBA has set up News Broadcasting Authority (NBSA) to consider complaints against 

news channels related to content on news and current affairs channel.  

 Status of State/ District level mechanism : The information and broadcast ministry to 

enforce the cable act and rules at State/ District rules level, issued order on 6.9.2005 for 

“Monitoring Committee for the Programme and Advertisements telecast by Cable TV 

Channels” at the state  and district local level. The annual report of I & B ministry 2016-

2017 states that a total of nineteen state level committees have been set up which includes 

states like Arunanchal Pradesh, Bihar, Chhattisgarh, Gujarat, Himachal Pradesh, Goa, J & 

K, Karnataka, Kerala, Madhya Pradesh, Maharashtra, Manipur, Meghalaya, Mizoram, 

Rajasthan, Tripura, Uttarakhand, West Bengal & Sikkim. 5 Union Territories and 296 

districts have also set up the monitoring committees. The district committee is headed by 

the district magistrate or the police commissioner. The state level committee is headed by 

the Secretary, Information & Public Relations of the State. The complete composition and 

the function can be read here
2
. 

 

                                                                 
1 https://164.100.158.235/question/annex/245/Au3902.pdf  
2 https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual_Report_2016-17 (1).pdf  

 

https://164.100.158.235/question/annex/245/Au3902.pdf
https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual_Report_2016-17


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

7 

 

In the next section we will examine the structure of the bodies, committees and the Supreme 

Court order mentioned by the government in its responses before moving to the analysis of the 

current provisions.  

 

Content regulatory mechanism by State 

 

 

 

Self-regulatory mechanism by NBSA (NBA) 

 

 

NBSA by NBA 

 

News Broadcasting Association was formed on 25 July 2008 by 13 founding members 

(Comprising Twenty-nine channel) of Indian Television News Network. This intervention by 

private broadcasters was triggered by pressure from the government as well as judiciary after the 

Live India incident, where the channel’s reporter falsely implicated a government school teacher 

from Delhi, accusing her of running sex racket (Bhalla, 2007) with a tailored sting operation. The 

story was aired on the channel and led to public outrage.. The school building was attacked and 

the accused teacher was manhandled and was sacked by the school. The story turned out to be 

fake and the channel was banned by I & B ministry for thirty days. This was the first case of a 

news channel getting banned (I&B revokes ban on Live India, 2007). But the gravity of the 

situation led to Delhi High Court advising the central government to set up a screening committee 

for sting operations in future (Court moots panel to screen sting operations, 2007). Seeing the 

Programming and 
Advertising Code 1994 

Violation of the code 
reported by EMMC to 

scrutiny committe which 
examines the clips and 

forwards it to IMC. 

Inter-Ministerial 
Committee Comprising of 

representatives from 
different ministries  looks 
at the examination and 

takes action.  

Code of ethics and 
broadcasting approved 

by the I & B Ministry 

Violation reported by 
the viewers based on 

the code.  

Action on the channel 
by a panel constituting 

a former supreme court 
judge, four editors and 

eminent persons. 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

8 

 

pressure mounting from different ends, 13 major private news channels came together to form 

NBA. 

NBA created its own code of ethics and Broadcasting Standards and got it approved by the 

Ministry of information and broadcasting as well as the Delhi High Court. A year later the 

association established the News Broadcasting Standards Authority (NBSA)  in August, 2008. It 

was then headed by a former chief Justice of the Supreme Court, the late J.S.Verma. He was 

succeeded by Justice RV.Raveedran after his demise, who still heads the authority. It also has four 

eminent persons and three to four editors. As of today, the association has 29 News Broadcasters 

comprising of71 channels. 

Another body that is mentioned in government’s response is Electronic Media Monitoring Centre 

(EMMC).  

Electronic Media Monitoring Centre (EMMC) 

Electronic Media Monitoring Centre was established in 2008 as a sub-ordinate office under 

Ministry of Information & Broadcasting. The objective for the establishment of the centre was to 

monitor content of Private Satellite TV Channels. According to the Ministry of Information and 

Broadcasting Annual Report 2019, EMMC has the capacity to record and monitor content of 900 

channels
3
.At present, EMMC records and monitors content of 798 channels in accordance with 

Programme and Advertising Code framed under the Cable Regulation Networks Regulation Act, 

1995. It puts out a report on violations along with the recorded clips to scrutiny committee. The 

committee then examines and looks at the violations. It then forwards the clips to the Inter-

Ministerial Committee and other bodies for action (Dubbudu, Thousands of Violations of Media 

laws by Television Channels come to light, 2015) 

Inter- Ministerial Committee (IMC) 

The Government of India set up the Inter-Ministerial Committee in 2005 “to look into the 

complaints against, taking cognizance either suo motu or otherwise of, programme and 

advertisements telecast” on private channels. The Committee is headed by Additional Secretary 

of Ministry of I & B. It has representatives from Ministry of Home Affairs, Defence, External 

Affairs, Law, Women and Child Development, Health & Family Welfare, Consumer Affairs and 

a representative from Advertising Standards Council of India.  

                                                                 
3 https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual%20Report_2017-18%20%28English%29.pdf  

https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual%20Report_2017-18%20%28English%29.pdf


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

9 

 

Post the judgement in January 2017, the government has often been found quoting the Supreme 

Court verdict while responding to questions regarding news channels content regulation. Mostly it 

has used the judgement to support its argument that existing mechanism is sufficient to cater to 

television news content. The verdict in its entirety presents to us a much broader understanding of 

the mechanism. Therefore it becomes necessary for us to look at it comprehensively.  

 

IV. Supreme Court verdict in 2017 of Common Cause India Petition 

In 2013, Common Cause India a Non-profit organization based in Delhi filed a petition 

complaining that there is no formal complaint redressal mechanism for complaints made against 

television and radio. Furthermore, demanding an independent regulatory authority, it argued that 

the existing mechanism involving content self-regulation and regulation by Information & 

Broadcast ministry has failed (Anand, 2017). 

The government was the chief respondent. Self-regulatory bodies like the  News broadcasters 

Association (NBA) and Indian Broadcasting Federation (IBF) and Advertising Standard Council 

of India (ASCI) were also the respondents. All the three bodies claimed that a self-regulatory 

mechanism was at place. They argued that their respective mechanisms have a formal redressal 

mechanism at place. Government in its response claimed that other than the self-regulatory 

bodies, Electronic Media Monitoring centre (EMMC) monitors about 300 private news channels 

for any violation of the above rules. The cases of violation are referred to the ministry which then 

issues show cause notices to the alleged channel. The channel is allowed an opportunity to present 

its side before the matter is placed before Inter-Ministerial Committee for deliberation and 

appropriate recommendation. The recommendations are then considered by competent authority 

in Information and Broadcasting Ministry.  

The government further claimed that, EMMC’s capacity to conduct 24*7 monitoring of news 

channels will be enhanced till 1500 till end of 2017 year.  

The court’s verdict stated that although it doesn’t feel the need for further direction on the 

mechanism for content regulation, it advised that the different regulating provisions and 

respondents to work within the framework of Article 19. But more importantly, it ordered two 

directives to the government:  



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

10 

 

 Firstly, it advised the central government that since it has already framed the rules in the 

nature of Cable Television Network rules, 1994, it should also formalize the complaint 

redressal mechanism. This should include the period of limitation within which a 

complaint can be filed, and the concerned statutory authority which shall adjudicate 

upon the same, including the appellate and other redressal mechanism (Set up 

mechanism to hear plaints about TV content: SC, 2017).  

 Secondly, it stated that the general public is not aware of the existing mechanism, 

therefore it requires adequate publication and promotion amongst the common public. 

This will enable complaints to air their grievances.  

The entire verdict can be read here
4
. 

 

Follow-up of the order 

Consequently, the government was expected to follow court’s order. In August 2017, the then I & 

B Minister Smriti Irani informed the parliament that the government was in the process of setting 

up a statutory authority advised by Supreme court (Govt formalising TV & radio complaints' 

redressal mechanism, 2017). But the recent disclosures in the parliament have found no mention 

of formalization of the authority by the ministry.  Instead, the government has repeatedly been 

quoting the judgement to validate its point that the existing provisions are adequate. On 9th 

August 2018, the ministry for the first time, in a parliamentary response mentioned the Court’s 

advise to formalize the complaint redressal mechanism. The government’s claim that existing 

provision are sufficient necessitates a critical analyses.    

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 
4 

http://www.commoncause.in/uploadimage/case/941929885Judgment%20FM%20Radio%20and%20Crime%20and%20Violence

%20on%20TV%20case.pdf  

http://www.commoncause.in/uploadimage/case/941929885Judgment%20FM%20Radio%20and%20Crime%20and%20Violence%20on%20TV%20case.pdf
http://www.commoncause.in/uploadimage/case/941929885Judgment%20FM%20Radio%20and%20Crime%20and%20Violence%20on%20TV%20case.pdf


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

11 

 

V. Analysis 

 

 

1. Failure of Self-Regulation 

Self-regulation in Indian context can be defined as the form of regulation wherein state refrains 

from intervening in matters related to industry and delegates the responsibility to association 

from that particular industry, in this case media.  But, in India, self regulation has proved to be 

ineffective in dealing with media’s transgressions. This is particularly true for NBSA (News 

Broadcasting Standard Authority). The self-regulatory body suffers a number of issues. These are 

as: 

a) Low membership – The body at present, according to the website of its parent body 

NBA, has 29 news and current affairs broadcasters comprising 71 news and current affairs 

channel. The number is abysmally low considering there are 389 news channels in 

total operating in the country. Numerically speaking, the body covers less than 20% of 

the existing channel. This shows that in almost 10 years of its working, the body has failed 

to attract news channels to come under its ambit. This has a direct consequence on its 

State- Control  

Archaic set of codes 

Lack Of Transparency 

No involvement of stakeholders like  civil 
society members, journalists etc. 

No formalized complaint redressal 
mechanism 

Self-Regulation by 
NBSA (NBA) 

Extremely low membership  

Absence of punitive power to take 
action against non-compliance of its 

directives  

Ridden with conflict of interest 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

12 

 

working. The body cannot take any action or decision against the channels which are not 

part of it and this reduces its effectiveness drastically.  

 

b) No punitive power to take action against non-compliance - One could argue that even 

though the members list of NBA (and NBSA) is really low, it has all the big market share 

holders at its members. Therefore the argument of low membership should not be held 

against it since it covers a big share of the market. But this argument is based on the 

assumption that NBSA has successfully managed to regulate its current members. 

Unfortunately, this has not been the case. From its very early days, NBSA’s efficacy has 

been a bone of contention due to number of reasons. For instance, the very first case 

where NBSA penalized one if its member channels was in year 2009 when India TV was 

asked to run an apology and pay a fine of  INR 1 Lakh for running a defamatory story on 

USA based writer and policy analyst Farhana Ali (Vishnoi, 2009). India TV protested 

against the decision and walked out of the NBA (News channels' first date with self-

regulation goes awry, 2013) . The incident raised question marks over NBSA’s 

jurisdiction. The cases of members refusing to accept NBSA’s directives did not stop here. 

The latest being that of Prof. Guahar Raza. In March 2016, an event called annual Shankar 

Shad (Indo-Pak) Mushaira was broadcast as ‘Afzal Premi Gang’ ka Mushaira by Zee 

news. The attendees registered their complaints with NBSA in April the same year. NBSA 

after conducting its investigation ordered Zee news to issue a televised apology and pay a 

fine of Rs. 1 Lakh in August, 2017 (NBSA Fines Zee News and Demands Apology in 

Gauhar Raza Case, 2017). Even after repeated appeals, the channel did not comply with 

any of the given directives (Zee News Didn't Comply With NBSA Ruling in 'Afzal Premi 

Gang' Case: Gauhar Raza, 2018). The channel not only chose to ignore the directive of 

running an apology, it did not even remove the videos from its website
5
 and YouTube 

page
6
. Both the videos can still be accessed online. The defiance shown by one of the 

founding members of the body which is also one of the most prominent broadcasters goes 

on show that NBSA after almost 10 years of its operation, does not possess the power to 

                                                                 
5 http://zeenews.india.com/hindi/videos/poetry-night-on-the-love-for-afzal-guru-gang/285661  
6 https://www.youtube.com/watch?v=5_R4is4PP3Q  

http://zeenews.india.com/hindi/videos/poetry-night-on-the-love-for-afzal-guru-gang/285661
https://www.youtube.com/watch?v=5_R4is4PP3Q


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

13 

 

enforce its directives. This displays the complete failure of the voluntary initiative taken 

by Television news leaders. 

 

c) Ridden with conflict of interest  

An effective content regulatory body for news should not only be free from Government control 

but it should ideally be free from news industry’s influence as well. The NBSA, set up by News 

Broadcaster Association, a lobby group for prominent news channels of the country, does not 

fulfill the latter criteria. It would be naïve of us to assume that news broadcasters would take 

initiatives that could prove detrimental to their interests Therefore, NBSA fails on this account as 

well.  

2. Programming code, EMMC and State-control 

According to the government, the content on news channel is expected to conform to the 

programming codes prescribed under the Cable Television Network Rules.  

i) Outdated and ambiguous code: The programming and advertising codes were designed 

when the private channel industry was in its nascent stage. The reach of the television was 

extremely limited. The majority of the population was still not accustomed to live news 

coverage. In last 23 years, private news channels have become powerful and influential. 

Therefore, the above codes should be updated keeping in mind the growth of the industry. 

Moreover, some of the codes are vague in nature and leave a lot of scope for 

individualistic interpretation. For example, code 6 (a) seeks to prohibit programmes that 

offend ‘good taste or decency, both the terms good taste and decency are extremely vague 

to be part of code that seeks to define the norms of broadcasting television in 2018. At the 

same time such codes are not in synch with Article 19(1) (a) of the constitution. The entire 

set of codes is available at the end of the brief (Annexure 1).  

ii) Action on violation of the code: According to the government data, a total of 31 channels 

were asked to go off air for violating the Programme and Advertisement code from year 

2005-16 (Annexure 2). In August 2017, government disclosed that it issued a total of 55 

advisories/warnings/ orders from 2014 to 2017 for violating programme and advertising 

code (Annexure 3). These steps were based on the complaints by EMMC monitors. In a 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

14 

 

more recent disclosure in April this year, government shared with the parliament the list of 

news channels it banned from 2014 to 2018. The list constitutes of 8 channels (Annexure 

4). Surprisingly, while the one-day ban on NDTV features in the first two list, it is absent 

in the latest data provided by the government.  

 

Considering that the government’s actions against channels are based on complaints by EMMC 

tells us that EMMC now commands the central position in governments plan to regulate television 

content. Therefore it becomes pertinent for us to look into the functioning of EMMC.   

iii) Procedural Inconsistencies 

As for the provisions in the existing complaint redressal mechanism, according to the government 

response in the parliament as well as Supreme Court, EMMC refers the cases of violation to the 

Ministry, which then sends a show cause notice to the channel asking them for explanation. On 

the other hand NBSA, the self-regulatory body is supposed to receive complaints from common 

citizens. But the list of cases covered by NBSA on its website tells us that I&B ministry and 

EMMC have repeatedly referred violation cases to NBSA. The legal basis for such practice is still 

unclear but more importantly it contradicts with government’s official line.  

iv) Lack of Transparency  

During the course of writing this brief, EMMC’s official website was not working. The link for 

EMMC was absent at the official website of the ministry, therefore, all the information regarding 

EMMC had to be collected either by government’s disclosures in Parliament and stories by 

multiple news organization. On August 9, 2018, Factly, an online portal reported that they had 

complained through public grievance portal of government
7
 asking the reason behind EMMC’s 

website not being accessible. In the reply published on the website, the reason stated is non-

availability of programmers (Dubbudu, Government says the EMMC website is down because 

‘there is no Programmer’, 2018) to develop websites.  

Owing to lack of transparency in EMMC working ‘Media Watch-India’, a non-profit campaigning 

for ‘decency and accountability’ in media made a request under RTI act in 2012 asking EMMC to 

publish and disclose the details of violations of programme and Advertising Codes by Private 

                                                                 
7 https://pgportal.gov.in/  

https://pgportal.gov.in/


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

15 

 

Channels on EMMC website quoting section 4 of RTI Act. The plea was initially rejected by the 

director of EMMC (Dubbudu, Thousands of Violations of Media laws by Television Channels 

come to light, 2015).  But after the intervention of Central Information Commission, EMMC 

published the statistics of the violation reported by it. In the numbers published in 2014-15, 

EMMC reported a total of 8487 violation of programme and advertising code. There is no public 

record of cases reported by EMMC of violation for the subsequent years.  

v) Who are these monitors? 

The vague nature of the programming code leaves a tremendous scope for those monitoring the 

content. Therefore, the question arises about the people who interpret these codes to register 

complaints against the news channels. According to a report published in Caravan (Remote 

Control, 2015), the hiring of EMMC is handled by a Broadcasts Engineering India Limited, or 

BECIL, a government of India enterprise- under Ministry of Information & Broadcasting based 

on Noida. The eligibility criterion is either a degree or a diploma course in Journalism and mass 

communication.  

vi) EMMC – A clear case of Surveillance? 

EMMC, in its working, is antithetical to almost every parameter of an independent regulation of 

content on news channels. The government in the last few years have expanded EMMC mandate 

beyond just monitoring the channel. The 2016-17 annual report of I & B ministry listed out the 

work assigned to the centre
8
. It included compiling of daily news reports with comments and 

reactions, giving feedback to Ministries and Departments, special monitoring, sending SMS alerts 

etc. This has been reported by news organizations in the past as well. The Hindu in September 

2015, reported that EMMC is required to track and constant updates to coverage on Prime and 

Minister as well as I& B ministers (Raman, 2015). 

The mechanism developed by government wherein it pursues cases reported by EMMC overrides 

all self-regulation bodies like NBA, this raises questions over NBA’s validity.  It is important to 

note here that although the government recognizes all the self-regulation bodies, there has not 

been any written formal agreement in public regarding the same. Moreover, on 9
th

 august 2018, 

the government replying to a query in parliament stated that complaints can be filed 

                                                                 
8 https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual_Report_2016-17%20%281%29.pdf  

https://mib.gov.in/sites/default/files/Annual_Report_2016-17%20%281%29.pdf


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

16 

 

https://pgportal.gov.in/. In such a case, knowing that government can easily over-ride self-

regulatory bodies and has punitive powers unlike NBA, the whole idea of self-regulation stands 

challenged.  

In the entire mechanism of EMMC reporting the case and the inter-ministerial committee acting 

on it, there is no involvement of any stakeholders in any capacity. Be it the private broadcasters 

themselves, civil society members, journalists etc. Therefore the entire power resides in 

government’s hands to take the decision. Moreover, the case of government monitoring every 

broadcast channel is an extremely dangerous precedent. The lack of checks and balances can lead 

to government pursuing cases to suppress any contrary or critical views according to its own 

convenience. The lack of public records regarding EMMC’s working thus empowers government 

to pursue cases in implicit manner wherein it does not need to put out any official warning or 

order against the channel. Instead it can pressurize channels tacitly. The recent issue of ABP news 

is a clear example of it.  

 Apart from this, the government has been accused of going after certain channels to quell 

unfavourable opinion. The most highlighted example of this was the case of NDTV India in 2016, 

when NDTV was asked to stop its transmission for one day for its coverage of Pathankot terror 

attack earlier that year.. NDTV in its defence pointed out that other news organization had also 

covered the attack in similar manner (Why NDTV Was Banned For Its Pathankot Coverage Even 

Though Other Channels Reported The Same, 2016). Although ban was revoked later, the 

government had rejected the arguments put by NDTV in its defence. This then gave us an 

indication of where does the actual authority resides when it comes to regulating content. 

3. Issues with the complaint redressal system 

The government was advised to formalize the complaint addressal system by the Supreme Court. 

This according to the court should include “the period of limitation within which a complaint can 

be filed, and the concerned statutory authority which shall adjudicate upon the same, including the 

appellate and other redressal mechanism” (Set up mechanism to hear plaints about TV content: 

SC, 2017). It was also advised to promote the existing mechanism amongst common viewers. The 

government, in its latest response in the parliament on this issue, pointed out that it receives 

complaints against private broadcasters through common public grievance portal. This response is 

far from sufficient. It does not specify any of the provisions asked by the Court. Moreover, if 

https://pgportal.gov.in/


 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

17 

 

EMMC is given (or has already been given) the mandate to handle public complaints, it could 

inadvertently lead to more censorship of news channels since the programme code which they 

need to conform to is extremely vague. The government instead of appointing a new authority for 

the complaint redressal, seems to relying on quick fixes. This could further aggravate the issue of 

news content regulation.  

 

 

VI. Conclusion  

As discussed in the introduction, news channels are impacted by a number of issues, content 

regulation being only one of them.  The policy issues concerning the revenue model, the 

ownership patterns, issues concerning the tariffs, the editorial policies as well as laws concerning 

journalists have a direct or indirect impact on news channels working. Therefore, to expect 

content regulation of news channels to iron out on all the creases of news channels would be 

wrong. But this does not take away the importance of having a water-tight mechanism at place. 

The present mechanism is inadequate at one level and too powerful on the other. While the self-

regulation mechanism suffers from structural issues of limited membership as well as no punitive 

powers, the government’s own mechanism gives it too much power to decide the ‘right’ and 

‘wrong’ of news channels. Self-regulation discourse in India has often been dominated by the big 

mid houses. They have been accused of using it to derail any substantial step by government to 

build better mechanism to regulate news content.  The deterioration of content on news channels 

is a testament of the failure of the self-regulation mechanism. On the other hand, bodies such as 

EMMC as well as the inter-ministerial committee give the government the mandate to take 

decisions without involving any other stakeholder.  

There is an urgent need for an independent and autonomous regulating authority, which has 

members from different stake holders be it journalists, civil society members, academics, media 

organizations etc. The body should be statutory in nature and should be given punitive powers to 

act against all the news channels which are broadcast in India. At the same time, there should be 

separate provisions for news channels and non-news channels as government has already 

recognized while giving permission for new private channels. Issues concerning news channels 



 

RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

18 

 

then should be decided by the authority, be it ownership issues, carriage issues, issues relating to 

journalists rights etc to avoid any conflict between different bodies. All these issues have a direct 

or indirect consequence on news channel’s working. This requires political will as well as 

participation of broadcasters and media organization.   

An independent and vibrant media is a symbol of a vibrant democracy. Television news in today’s 

era has become a defining feature of a country’s media condition. An independent regulator will 

contribute immensely in building a media which is not only a source of information for its 

viewers but also contributes in taking the nation forward.



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

19 

 

VII. References 

(n.d.).  

ABP proprietor told me not to name Modi, I&B official said ‘anything can happen’, says PP Bajpai. (2018, 8 6). Retrieved 

26 8, 2018, from Scroll.in: https://scroll.in/latest/889379/abp-proprietor-told-me-not-to-name-modi-i-b-official-said-

anything-can-happen-says-pp-bajpai 

Anand, U. (2017, January 13). No prior restraint on media: Supreme Court underlines. Retrieved September 12, 2018, 

from Indian Express: https://indianexpress.com/article/india/no-prior-restraint-on-media-sc-underlines-4471705/ 

Bhalla, R. B. (2007, September 07). Sting backfires: girl held for cheating. Retrieved September 12, 2018, from Hindustan 

Times: https://www.hindustantimes.com/india/sting-backfires-girl-held-for-cheating/story-

Susg2E9YOVjyCGyCI1ukwI.html 

Court moots panel to screen sting operations. (2007, December 14). Retrieved September 12, 2018, from The times of 

India: https://timesofindia.indiatimes.com/india/Court-moots-panel-to-screen-sting-

operations/articleshow/2623113.cms 

Dubbudu, R. (2018, August 9). Government says the EMMC website is down because ‘there is no Programmer’. Retrieved 

September 12, 2018, from Factly.in : https://factly.in/government-says-the-emmc-website-is-down-because-there-is-no-

programmer/ 

Dubbudu, R. (2015, May 15). Thousands of Violations of Media laws by Television Channels come to light. Retrieved 

September 12, 2018, from Factly.in: https://factly.in/indian-media-law-violations-thousands-by-television-channels-

come-to-light-emmc-media-watch-india/ 

Govt formalising TV & radio complaints' redressal mechanism. (2017, August 4). Retrieved September 12, 2018, from 

Indian television: http://www.indiantelevision.com/regulators/ib-ministry/govt-formalising-tv-radio-complaints-

redressal-mechanism-170804 

I&B revokes ban on Live India. (2007, October 13). Retrieved september 12, 2018, from Indian Express: 

http://archive.indianexpress.com/news/i-b-ministry-revokes-ban-on-live-india/227736/ 

Kaushik, K. (2018, May 27). Cobrapost: Sting claims media houses open to ‘paid Hindutva content’, firms call it 

misleading. Retrieved September 11, 2018, from Indian express: https://indianexpress.com/article/india/cobrapost-

sting-media-houses-open-to-paid-hindutva-content-firms-call-it-misleading-times-group-india-today-ht-paytm-5192702/ 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

20 

 

Large Media Houses Accused of Striking Deals for Paid News to Promote Hindutva Agenda. (2018, May 27). Retrieved 

September 11, 2018, from TheWire: https://thewire.in/media/large-media-houses-seen-striking-deals-for-paid-news-to-

promote-hindutva-agenda 

NBSA Fines Zee News and Demands Apology in Gauhar Raza Case. (2017, september 3). Retrieved september 12, 2018, 

from The quint: https://www.thequint.com/news/india/zee-news-told-to-apologise-to-gauhar-raza 

News channels' first date with self-regulation goes awry. (2013, January 20). Retrieved September 12, 2018, from 

Business Standard: https://www.business-standard.com/article/economy-policy/news-channels-first-date-with-self-

regulation-goes-awry-109041300104_1.html 

Punwani, J. (2018, March 20). How Zee and ABP News sowed communal poison. Retrieved September 11, 2018, from 

The Hoot: http://asu.thehoot.org/media-watch/media-practice/how-zee-and-abp-news-sowed-communal-poison-

10564 

Punwani, J. (2018, March 25). Reporting Communal Issues – Part II. Retrieved september 11, 2018, from The Hoot: 

http://asu.thehoot.org/media-watch/media-practice/reporting-communal-issues-part-ii-10569 

Raman, A. (2015, september 20). For media monitor, work is counting PM, Ministers on TV. Retrieved September 12, 

2018, from The Hindu: https://www.thehindu.com/news/national/for-media-monitor-work-is-counting-pm-ministers-

on-tv/article7669172.ece 

Remote Control. (2015, decemeber 1). Retrieved September 12, 2018, from caravan magazine: 

http://www.caravanmagazine.in/reportage/remote-control-emmc-secretive-government-organisation 

Sam, C. (2018, June 5). Cobrapost and the rot in the fourth estate. Retrieved September 11, 2018, from Newslaundry: 

https://www.newslaundry.com/2018/06/05/cobrapost-and-the-rot-in-the-fourth-estate 

Seeshu, G. (2018, March 18). Cocking a snook at the NBSA-self regulation is not working. Retrieved September 12, 2018, 

from The Hoot: http://asu.thehoot.org/media-watch/law-and-policy/cocking-a-snook-at-the-nbsa-self-regulation-is-not-

working-10559 

Seshu, G. (2018, January 3). Sound and fury, signifying . Retrieved September 12, 2018, from The Hoot: 

http://asu.thehoot.org/media-watch/media-practice/sound-and-fury-signifying-nothing-10459 

Seshu, G. (2017, December 29). Times Now, same old tricks. Retrieved september 12, 2018, from The Hoot: 

http://asu.thehoot.org/media-watch/media-practice/times-now-same-old-tricks-10451 

Set up mechanism to hear plaints about TV content: SC. (2017, January 12). Retrieved September 12, 2018, from The 

Hindu: https://www.thehindu.com/news/national/Set-up-mechanism-to-hear-plaints-about-TV-content-

SC/article17029867.ece 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

21 

 

Sridhar, M. (2014, July 30). A sting without public interest is a crime. Retrieved September 11, 2018, from The Hoot: 

http://asu.thehoot.org/media-watch/law-and-policy/a-sting-without-public-interest-is-a-crime-7672 

Vishnoi, A. (2009, April 10). Broadcasters’ body slaps Rs 1 lakh fine on India TV. Retrieved September 12, 2018, from 

Indian Express: http://archive.indianexpress.com/news/broadcasters--body-slaps-rs-1-lakh-fine-on-india-tv/445235/0 

Why NDTV Was Banned For Its Pathankot Coverage Even Though Other Channels Reported The Same. (2016, November 

7). Retrieved September 12, 2018, from Huffingtonpost.in: https://www.huffingtonpost.in/2016/11/06/why-ndtv-was-

banned-for-its-pathankot-coverage-even-though-other_a_21599972/ 

Zee News Didn't Comply With NBSA Ruling in 'Afzal Premi Gang' Case: Gauhar Raza. (2018, May 22). Retrieved 

September 12, 2018, from The Wire: https://thewire.in/media/zee-news-nbsa-afzal-premi-gang-gauhar-raza 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

22 

 

ANNEXURE 1 

Programme Codes prescribed under the Cable Television Network Rules, 1994 (Rule 6 and Rule 7) 

Rule- 6. Programme Code. –  

            (1) No programme should be carried in the cable service which:- 

(a) Offends against good taste or decency; 

(b) Contains criticism of friendly countries; 

(c) Contains attack on religions or communities or visuals or words contemptuous of religious groups 

or which promote communal attitudes; 

(d) Contains anything obscene, defamatory, deliberate, false and suggestive innuendos and half truths; 

(e) is likely to encourage or incite violence or contains anything against maintenance of law and order 

or which promote anti-national attitudes; 

(f) Contains anything amounting to contempt of court; 

(g) Contains aspersions against the integrity of the President and Judiciary; 

(h) Contains anything affecting the integrity of the Nation; 

(i) Criticises, maligns or slanders any individual in person or certain groups, segments of social, public 

and moral life of the country; 

(j) Encourages superstition or blind belief; 

(k) Denigrates women through the depiction in any manner of the figure of a women, her form or body 

or any part thereof in such a way as to have the effect of being indecent, or derogatory to women, or 

is likely to deprave, corrupt or injure the public morality or morals; 

(l) Denigrates children; 

(m) Contains visuals or words which reflect a slandering, ironical and snobbish attitude in the 

portrayal of certain ethnic, linguistic and regional groups; 

(n) Contravenes the provisions of the Cinematograph Act, 1952. 

(o) is not suitable for unrestricted public exhibition. 

“Provided that no film or film song or film promo or film trailer or music video or music albums 

or their promos, whether produced in India or abroad, shall be carried through cable service 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

23 

 

unless it has been certified by the Central Board of Film Certification (CBFC) as suitable for 

unrestricted public exhibition in India”. 

Explanation – For the purpose of this clause, the expression “unrestricted public exhibition” shall 

have the same meaning as assigned to it in the Cinematograph Act, 1952 (37 of 1952); 

(p) contains live coverage of any anti-terrorist operation by security forces, wherein media coverage 

shall be restricted to periodic briefing by an officer designated by the appropriate Government, till 

such operation concludes. 

Explanation – For the purposes of this clause, it is clarified that “anti-terrorist operation” means 

such operation undertaken to bring terrorists to justice, which includes all engagements involving 

justifiable use of force between security forces and terrorists. 

(q) depicts cruelty or violence towards animals in any form or promotes unscientific belief that causes 

harm to animals. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

24 

 

ANNEXURE 2 

Complete list of channels ordered by the government to go off air from 2005-2016. 

 

Si. 

No.  

Name of the 

channel  

Reason for show cause notice Details of the Action 

1 Cine World  For Telecast of an adult movie  

on 26.11.2004 

Order dated 24.3.2005 issued to the  

channel prohibiting the transmission  

of channel for one month. 

2 AXN Obscene Program titled’ 

 ‘World Sexiest Advertisements’ 

Order dated 17.1.2007 issued to the  

channel prohibiting the transmission 

of channel for two months. 

3 FTV.com Obscene Program titled’ 

 ‘Mid night hot’ 

Order dated 29.3.2007 issued to the  

channel prohibiting the transmission 

of channel for two months. 

4 Janmat Telecast of a sting operation 

 on Smt. Uma Khurana, Teacher 

 in violation of programme code 

Order dated 19.9.2007 issued to the  

channel prohibiting the transmission 

of channel for 30 days. 

5 FTV. Com 

India 

Telecast of visuals of nude  

upper body of female models 

An order dated 10.03.2010 issued to the  

channel prohibiting the transmission 

of channel for 9 days from 12.03. 2010 to 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

25 

 

21.03.2010 

6 SS TV Telecast of programme titled  

‘Sizzling Hits’ showing obscene 

 and vulgar content 

An order dated 08.02.2012 was issued to the 

channel prohibiting the transmission of channel for 

7 days. 

7 Enter 10 Telecast of Hindi feature film 

‘Musafir’,  

‘Plan’ and Áshiq Banaya Apne’ –

‘A’ certified film 

Order dated 08.01.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for one 

day.   

 8 Zing Telecast of Hindi feature film 

‘Hawas’ 

–‘A’ certified film 

Order dated 08.01.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for one 

day.   

9 Manoranjan 

TV 

Telecast of Hindi feature film 

‘Topless’ 

–‘A’ certified film 

Order dated 08.01.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for one 

day.   

10 SS TV Telecast of Trailer of the film 

 “Friends with Benefits” which  

was not certified by CBFC for 

telecast on TV channels. 

–‘A’ certified film 

Order dated 08.01.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for one 

day.   

11 FTV Telecast of performance An order dated 28.03.2013 was issued to the 

channel prohibiting the transmission of channel for 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

26 

 

“Designers 

 in High Definition” on 11.9.11.  

“Chantellie Lingerie Paris” on  

12.09.11 and “15
th

 Anniversary-  

Top Designers” showing obscene  

and women denigrating content 

10 days. 

12 Mahuaa Telecast of Hindi feature film 

‘Aulad’  

and ‘Ek aur Kurukshetra’  

–‘A’ certified film 

An order dated 25.04.2013 was issued to the 

channel prohibiting the transmission of channel for 

One day. 

13 AXN  Telecast of Hindi feature film  

‘Darkness Falls’ –‘A’ certified 

film 

An order dated 25.04.2013 was issued to the 

channel prohibiting the transmission of channel for 

One day. 

14 Movie Ok Telecast of Hindi feature film  

‘Dil Jale’ –‘A’ certified film 

An order dated 1.05.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for One 

day. 

15 Comedy 

Central 

Telecast of Programme “Stand 

Up Club” 

An order dated 17.05.2013 was issued to the 

channel prohibiting the transmission of channel for 

10 days. 

16 Zoom TV Telecast of Hindi feature film  

‘Teesri Aankh’ –‘A’ certified 

An order dated 1.10.2013 was issued to the channel 

prohibiting the transmission of channel for One 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

27 

 

film day. 

17 ABN Andhra 

Jyoti 

Telecast of a song based 

programme  

on “Ide Mallea Velavani” 

containing  

obscene and women denigrating 

content  

An order dated 1.10.2013 was issued to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission for 

Seven days. 

18 Manoranjan 

TV 

Telecast of ‘A’ Certified Hindi 

Feature  

Film “Ek Chatur Nar” 

An order dated 17.05.2013 was issued to the 

channel to prohibit the transmission or re-

transmission for Seven days. 

19 BIG CBS 

LOVE 

Telecast of programme 

“Excused”  

containing women denigrating 

content  

An order dated 15.10.2013 was issued to the 

channel to prohibit the transmission or re-

transmission for One day. 

20 UTV Bindass Telecast of programme 

“Emotional  

Atyachaar Season 3” containing 

obscene content 

An order dated 6.11.2013 was issued to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission for 

Seven days. 

21 WB Telecast of a “V/UA” certified 

film  

“It’s a Boy Girl Thing” showing 

obscene 

Order dated 16.01.2014 was issued for taking the 

channel off air for one day 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

28 

 

 and women denigrating content  

22 NTV Telecast a song-based 

programme ‘Cine Colors’ 

An order dated 19.01.2015 was issued to the 

channel for taking the channel off air for seven 

days. 

23 DY 365 Telecast of News report revealing  

the identity of rape victim 

An order was issued on 26.03.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

24 NDTV Good 

Times 

Telecast of programme namely 

 ‘WHY AM I STILL SINGLE’ 

An order was issued on 26.03.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

25 TLC Telecast of programme namely  

‘SEX SENT ME TO THE ER’ 

An order was issued on 26.03.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

26 Satlon News Telecast of News report about  

a private corporate party 

organised 

 in a five star hotel on the Pune- 

Mumbai Highway 

An order was issued on 27. 03.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for 30 days. 

27 Jai Hind Telecast of ‘A’ Certified Feature  

Film “Hai Harithe” 

An order was issued on 07. 04.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

28 Aljazeera TV Telecast of News report carried 

wrong  

An order was issued on 10. 04.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

29 

 

geographical map of India 

repeatedly 

channel for five days. 

29 NDTV India Telecast of news report on 

Pathankot  

Terrorist attack 

An order was issued on 02. 11.2016 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

30 Care World Telecast of obscene programme  

‘Kya Karu mai Ab’ 

An order was issued on 02. 11.2016 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for seven days. 

31 News Time 

Assam 

Telecast of news report revealing  

the identity of minor boy 

An order was issued on 02. 11.2016 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Bulletins 

showing  

disturbing visuals of dead bodies  

 

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Story defaming  

the image of MLA and 

Denigrating women 

 

Source: http://164.100.47.190/loksabhaquestions/annex/10/AU2408.pdf  

 

 

 

 

 

 

http://164.100.47.190/loksabhaquestions/annex/10/AU2408.pdf


RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

30 

 

ANNEXURE 3 

List of channels issued order/advisory/warning by the government from year 2014 – 2017 

 

Year 2014  

S.No.  Name of the 

channel 

Reasons for Show cause notice Details of the Action 

1 
 

 

 

 

WB  

Telecast of a “V/UA” certified film.  

“It’s a Boy Girl Thing”showing 

obscene and  

women denigrating content. 

Order dated 16.01.2014 was issued 

For taking the channel off air for one  

Day. 

2 
Lemon 

News 

Telecast of news report, revealing the 

identity of the sexually abused women. 

A warning dated 10.03.2014 was issued 

to the channel 

3 

Bansal 

News 

Telecast a programme ‘Ladkiyon ka 

Gumnaam Bodyguard’ promoting 

superstition and blind belief 

A warning dated 11.03.2014 was issued 

to the channel 

4 NE TV Telecast of news bulletins showing  

the dead bodies and badly injured 

people without morphing. 

A warning dated 12.03.2014 was issued 

to the channel 

5 ZEE TV Telecast of serial ‘Jodha Akbar’  

containing content promoting 

A warning dated 20.03.2014 was issued 

to the channel 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

31 

 

communal attitudes, encouraging 

violence and also defamatory content. 

  

6 India News Telecast of programme ‘Rahasya’ 

promoting  

Superstition and blind belief 

A warning dated 25.03.2014 was issued 

to the channel 

7 Color Telecast of reality show Big Boss 

Season -7 

An advisory dated 10.03.2014 was issued 

to the channel 

8 Amrita TV Telecast of ‘A’ certificate film, The 

‘Don’ 

A warning dated 27.03.2014 was issued 

to the channel 

9 DY 365 Telecast disturbing of Dead Bodies 

without making them blurs. 

A warning dated 07.05.2014 was issued 

to the channel 

10 Sony TV Telecast of objectionable comedy show 

‘Kahani Comedy Circus Ki’ 

A Directive Dated 20.05.2014 issued to  

Sony TV for compliance directions of the 

court of the chief commissioner for persons 

with Disabilities as also the provisions 

contained in the programme and advertisement 

code. 

11 All TV 

Channel  

Telecast of Advertisement on Zaitoon 

Tara Edible Oil’ The advertisement 

claims that edible oil prevents cancer. 

An advisory dated 26.06.2014 was issued 

to all the TV channel 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

32 

 

12 All TV 

Channel  

Telecast objectionable advertisements 

which are upheld by CCC. 

An advisory dated 21.08.2014 was issued 

to all the TV channel 

13 Vasanth TV  Telecast of programme called ‘Vaimaye 

Vellum’ revealed the identity of 

sexually abused minor children 

A warning dated 27.08.2014 was issued 

to the channel 

14 News Live  Telecast of news bulletins showing the 

dead bodies and badly injured people 

without morphing or blurring 

A warning dated 1.09.2014 was issued 

to the channel 

15 TV- 5 TV Telecast of news report showing young 

girl stabbing visuals without morphed 

or blurred.  

A warning dated 02.09.2014 was issued 

to the channel 

16 Kalaignar 

TV 

Telecast of news report showing the 

dead bodies and badly injured people 

without morphing or blurring. 

A warning dated 02.09.2014 was issued 

to the channel 

17 Naxatra 

News 

Telecast of allegedly 

defamatory/fabricated programme 

An order dated 05.09.2014 was issued to the 

channel to carry version of other party 

18 Headlines 

Today 

Telecast of special programme called 

‘Muzaffarnagar conspiracy exposed  

A warning dated 31.10.2014 was issued 

to the channel 

19 Sudarshan 

News 

Telecast of programme called “Siyasi 

Dango me UP” 

A warning dated 31.10.2014 was issued 

to the channel 

 

 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

33 

 

Year 2015 

S.No.  Name of the 

channel 

Reasons for Show cause notice Details of the Action 

20 Colors TV Telecast of a programme namely Fear Factor 

‘Khatron k Khiladi- Darr ka Blockbuster’ 

An order dated 08.01.2015 was issued 

to the channel thereby warning the 

channel and directing it to run an 

apology scroll for one day  

21 Lemon 

News 

Telecast of programme namely “Khauf ke 10 

Destination” 

A warning dated 19.01.2015 was issued 

To the channel 

22 NTV Telecast of sing based programme ‘Cine 

Colors’ 

An order dated 19.01.2015 was issued 

to the channel for taking the channel off 

air for seven days. 

23 
24 Ghanta 

TV 

Telecast of news report showing death of a 

young man without morphing or blurring. 

A warning dated 23.03.2015 was issued 

To the channel 

24 

NTV 

Telecast of the news report revealed the 

identity of sexual harassment minor boy. 

A warning dated 23.03.2015 was issued 

To the channel 

25 Satlon News Telecast of news report about a private 

corporate party organised in a five star hotel 

on the Pune-Mumbai Highway 

An order was issued on 27. 03.2015 to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for 30 

days. 

26 TV9  

Telecast of ‘Bullet News’ Political satire 

An order was issued on 27.03.2015 to 

the channel for running apology scroll 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

34 

 

targeting chief minister of Telengana 

27 Jai Hind Telecast of ‘A’ Certified film, titled ‘Hai 

Harithe’ 

An order was issued on 07.04.2015 to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for one 

day. 

28 Aljazeera 

TV 

Telecast of news report carried wrong 

graphical map of India repeatedly.  

An order was issued on 10.04.2015 to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for one 

day. 

29 Sathiyam 

TV 

Telecast of objectionable programme ‘Ungal 

Aseervatha Seram’  and Parthathum 

padithathum by Sathiyam TV 

A warning dated 12.05.2015 was issued 

to the channel 

30 

Sudarshan 

News 

Telecast of a programme called BINDAAS 

BOL making allegation about non-salutation 

of National Flag on the Republic Day by the 

Honorable Vice President 

A warning dated 17.06.2014 was issued 

to the channel 

31 

Raj News  

Telecast of disturbing visuals of dead bodies 

without blurring  

A warning dated 22.06.2015 was issued 

to the channel 

32 Raj News Telecast of disturbing visuals of a women 

body burning up into flames without blurring  

A warning dated 02.07.2015 was issued 

to the channel 

33 Russia 

Today TV 

Telecast of obscene programme ‘Crazy alert’ An advisory dated 06.07.2015 was 

issued 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

35 

 

to the channel 

34 Channel 2 

News 

Telecast of disturbing visuals of a man dead 

body without blurring. 

A warning dated 22.07.2015 was issued 

to the channel 

35 A2Z News 

TV 

The channel telecast news reports on various 

date and revealed the identity of sexual assault 

minor victim.  

A warning dated 07.08.2015 was issued 

to the channel 

36 DY 365 Telecast of News story defame the image of 

MLA and denigrating women 

An order dated 07.08.2015 was issued 

to the channel thereby warning the 

channel and directing it to run an 

apology scroll for one day  

 

Year 2016 

 

S.No.  Name of 

the channel 

Reasons for Show cause notice Details of the Action 

37 Care World  Telecast of programme “Kya 

Karun main ab”? on unnatural 

sex 

A warning dated 24.05.2016 was 

issued 

to the channel 

38 FTV Telecast of a programme namely 

photos in alleged violation of the 

programme code 

An advisory dated 25.05.2016 was 

issued 

to the channel 

39 Raj News Telecast of News bulletins in An advisory dated 25.05.2016 was 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

36 

 

alleged violation of the 

programme code 

issued 

to the channel 

40 CVR 

English 

News  

Channel 

Telecast of News bulletins 

showing disturbing visuals of 

dead bodies. 

An advisory dated 25.05.2016 was 

issued 

to the channel 

41 Sathiyam 

TV 

Telecast of News bulletins in 

alleged violation  of the 

programme code 

An advisory dated 31.05.2016 was 

issued 

to the channel 

42 NDTV 

India TV 

Telecast of a programme based 

on hanging of a 1993 Mumbai 

serial blast- case convict Yakb 

Memon  

An advisory dated 1.06.2016 was 

issued 

to the channel 

43 NDTV 

24*7 

Telecast of a programme ‘Truth 

vs Hype- The riddle of Yakub 

Memon 

An advisory dated 1.06.2016 was 

issued 

to the channel 

44 Oscar 

Movies 

Telecast of ‘A’ certified films on 

various dates 

An advisory dated 6.06.2016 was 

issued 

to the channel 

45 Aaj Tak Telecast of a programme based 

on hanging of a 1993 Mumbai 

Serial blast-case convict Yakub 

An advisory dated 7.06.2016 was 

issued 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

37 

 

Memon to the channel 

46 ABP News Telecast of a programme based 

on hanging of a 1993 Mumbai 

Serial blast-case convict Yakub 

Memon 

An advisory dated 7.06.2016 was 

issued 

to the channel 

47 NDTV 

India 

Telecast of news report on 

Pathankot terrorist attack 

An order dated 2.11.2016 was issued to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for one 

day. 

48 Care World Telecast of obscene programme 

‘Kya karu mai ab’ 

An order dated 2.11.2016 was issued to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for seven 

days. 

49 News Time 

Assam 

Telecast of news report revealing  

the identity of minor boy 

An order dated 2.11.2016 was issued to 

the channel to prohibit the transmission 

or re-transmission of channel for one 

day.  



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

38 

 

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Bulletins 

showing  

disturbing visuals of dead bodies  

 

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Story defaming  

the image of MLA and 

Denigrating women 

 

50 People TV Telecast of News story showing 

disturbing visuals of dead bodies 

A warning dated 29.11.2016 was 

issued 

to the channel 

51 MBC TV Telecast of news report revealing 

the identity of sexually assaulted 

victims 

A warning dated 29.11.2016 was 

issued 

to the channel 

52 Reporter 

TV 

Telecast of News story showing 

disturbing visuals of violence 

A warning dated 29.11.2016 was 

issued 

to the channel 

 

Year 2017 

S.No.  Name of the 

channel 

Reasons for Show cause notice Details of the Action 

53 TV- 9 Marathi  Telecast of news report showing disturbing visuals of 

death of a man who set himself on fire 

An advisory dated 

28.02.2017 was issued 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

39 

 

to the channel for violation 

of programme code.  

54 All TV 

Channels 

Compliance with rule 7(10) of Advertising code An advisory dated 

10.03.2017 was issued 

to all the TV channels 

55 All TV 

Channels 

Telecast of a programme of Republic Day Parade with 

sign language commentary on 26
th

 jan, 2017 

An advisory dated 

24.01.2017 was issued 

to all the TV channels 

Source: http://164.100.47.190/loksabhaquestions/annex/12/AU3812.pdf 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://164.100.47.190/loksabhaquestions/annex/12/AU3812.pdf


RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

40 

 

ANNEXURE 4  

List of news channels asked to go off air by the government from 2015-2018 

  

S.No.  Name of 

the channel 

Reasons for Show cause notice Details of the Action 

1 NTV Telecast of sing based programme 

‘Cine Colors’ 

An order dated 19.01.2015 was issued to the 

channel for taking the channel off air for seven 

days. 

2 Satlon 

News 

Telecast of news report about a 

private corporate party organised in 

a five star hotel on the Pune-

Mumbai Highway 

An order was issued on 27. 03.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for 30 days. 

3 Jai Hind Telecast of ‘A’ Certified film, titled 

‘Hai Harithe’ 

An order was issued on 07.04.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

4 Aljazeera 

TV 

Telecast of news report carried 

wrong graphical map of India 

repeatedly.  

An order was issued on 10.04.2015 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

5 Care World Telecast of obscene programme 

‘Kya karu mai ab’ 

An order dated 2.11.2016 was issued to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for seven days. 

6 News Time 

Assam 

Telecast of news report revealing  

the identity of minor boy 

An order dated 2.11.2016 was issued to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day (to carry out three awards of 



RGICS Brief
 

Regulating Private News Channels in India 
     

41 

 

one day off air concurrently)  

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Bulletins 

showing  

disturbing visuals of dead bodies  

 

 
News Time 

Assam 

Telecast of News Story defaming  

the image of MLA and Denigrating 

women 

 

7 VTV Telecast of News programme 

‘Viral Truth’ showing disturbing 

visuals of violence  

An order was issued on 12.12.2017 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for one day. 

8 DY 365 Telecast of a news report showing 

visuals denigrating child.  

An order was issued on 13.12.2017 to the channel 

to prohibit the transmission or re-transmission of 

channel for three days. 

    

Source: https:// 164.100.158.235/question/annex/245/Au3902.pdf 


